
4 tips over hoe om te gaan met klanten die in gebreke blijven
Een bedrijf bestaat niet als het geen klanten heeft. Het kan zelfs fysiek bestaan, maar het zal niet lang duren als de klanten niet komen opdagen. Maar wat te doen wanneer deze zo begeerde klant een wanbetaler wordt? Het is noodzakelijk te begrijpen wat er aan de hand is, wat tot deze vertrouwensbreuk heeft geleid en te proberen deze relatie, die zo essentieel is voor jouw bedrijf, in stand te houden. Op zulke momenten kan een in gebreke blijvende klant een strategische “Key Account” worden. Het is echter aan de manager van een onderneming om hiermee rekening te houden alvorens overhaast actie te ondernemen. Het is natuurlijk niet gemakkelijk om dit soort onverwachte inkomstenderving het hoofd te bieden. Daarom hebben wij enkele tips op een rijtje gezet over hoe om te gaan met klanten die in gebreke blijven. Bekijk ze!
1. Definieer voorafgaande acties
Er kunnen enkele basismaatregelen worden genomen om wanbetaling door consumenten te voorkomen, zoals:
– Krediet Analyses maken en online inlichtingen inwinnen over klanten;
– Gebruik van gespecialiseerde instrumenten en software voor collectiebeheer;
– Stuur berichten dat de vervaldatum nabij is;
– Beloon goede betalers.
2. Analyseer de klant
Alvorens met het incassoproces van de schuld te beginnen, moet worden nagegaan wat de oorzaak was van het in gebreke blijven. Het kan bijvoorbeeld een simpele vergeetachtigheid of financiële problemen zijn geweest. Er is echter een oneindig aantal andere mogelijkheden die ertoe kunnen hebben geleid dat de cliënt niet heeft betaald wat was overeengekomen. Daarom is het belangrijk dat je zich informeert om een actieplan uit te werken.
3. Plan jouw aanpak
Zodra je informatie over de klant hebt verzameld, moet je in detail plannen hoe je de in gebreke blijvende consument zult benaderen. Bij het verzamelen moeten jouw antwoorden overtuigend zijn en jouw vragen relevant. Houd er rekening mee welke punten onderhandelbaar zijn, hoe lang je kunt wachten op de betaling, eventuele kortingen, enz.
4. Onderhandel over de situatie
Er zijn vele manieren om deze laatste fase van het proces uit te voeren, maar alles zal afhangen van wat je hebt gepland bij de analyse van het relatieprofiel en de marktsituatie. Bedenk bij het onderhandelen dat zelfs een kleine klant vandaag, een grote klant morgen kan zijn. En dat in gebreke blijvende klanten altijd zullen bestaan. Behoud dus jouw commerciële relaties, maar zonder geld te verliezen, natuurlijk! In geval van twijfel kan nog steeds worden gerekend op de diensten van het Incassobureau Den Bosch Rechtnet Advocaten. Met opgeleide professionals het een incassobureau verschillende oplossingen die je kunnen helpen bij het innen van en omgaan met klanten die in gebreke blijven.